چرا رزومه شما همیشه رد می شود؟
تصور کنید پس از جست و جوی فراوان، درنهایت شغلی را یافته اید که واقعا مشتاقید آن را بدست آورید و اطمینان دارید که برای آن عالی خواهید بود. میدانید که اولین گام برای کسب این شغل، داشتن یک رزومه مناسب است، پس تمام روز را صرف تهیه رزومه خود کرده اید. اما قبل از اینکه گزینه «ارسال» را فشار دهید، کمی دست نگه دارید!
پیشنهاد میکنیم کمی بیشتر وقت بگذارید و راهنمای زیر را مطالعه کنید تا در دام اشتباهات رایج و البته ساده نیفتید. چراکه کمی بی توجهی در تهیه و ارسال رزومه میتواند باعث شود به جای دعوت شدن به مصاحبه، مستقیما در لیست افراد مردود قرار بگیرید. در ادامه ۱۰ اشتباه رزومه که باید از آنها اجتناب کرد را برایتان آورده ایم.
۱. آقای نیک نژاد... ببخشید آقای نیک زاد!
شاید بدیهی به نظر برسد اما مطمئن شوید نام شخصی که درخواست شغلی، رزومه و یا ایمیل را برایش ارسال میکنید، به درستی نوشته باشید. شک نکنید آقای نیک زاد نمیخواهد او را نیک نژاد خطاب کنید! برای اطمینان بیشتر، نام شرکت و حتی محصول را نیز مجددا چک کنید تا غلط املایی نداشته باشند.
۲. بررسی کنید.
حالا که صحبت از غلط املایی شد، یکبار کل رزومه را بخوانید و مطمئن شوید هیچگونه غلط املایی در آن وجود ندارد. غلط املایی و نگارشی میتواند تمام رزومه درخشان شما را همان ابتدا با خاک یکسان کند. پس مجددا آن را بررسی کنید.
۳. رزومه درست، شرکت اشتباه!
اگر بطور همزمان برای چند شغل درخواست ارسال میکنید، بهتر است که هر رزومه را متناسب با آن شغل بهینه سازی کنید و دقت کنید تا رزومه متناسب را بدرستی ارسال کنید. با دانستن ویژگی های یک رزومه نویسی موفق، شانس خود را برای دعوت شدن به مصاحبه افزایش دهید.
۴. پیوست شد!
اگر نیاز به فرستادن پیوست دارید، آن را همراه با رزومه خود پیوست و ارسال کنید. چراکه اصلا جالب به نظر نمیرسد دو دقیقه بعد از ارسال رزومه، با خجالت ایمیل دیگری را همراه با پیوست ارسال کنید، بویژه اگر توجه به جزئیات را یکی از ویژگی های خود برشمرده اید!
۵. انتخاب فرمت.
به دلیل تفاوت در سیستم ها و تنوع در نسخه ها وورد، بهتر است فرمتی انتخاب کنید که در تمامی کامپیوترها و یا حداکثر آنها قابل دسترسی باشد. براین اساس بهتر است رزومه خود را به عنوان یک فایل با فرمت .doc ذخیره کنید که هر کامپیوتری بتواند آن را باز کند. علاوه براین اگر از رزومه هایی با طراحی خلاقانه استفاده میکنید، ارسال آن بصورت فایل PDF بهترین گزینه است.
۶. یک کتاب را بر اساس عنوان آن قضاوت کنید!
نام شما باید بصورت پررنگ و واضح در بالای رزومه تان باشد، نیازی به نوشتن واژه "رزومه"، "CV" و یا "Curriculum Vitae" در بالای فایل رزومه نیست. چرا که میخواهید نام شما را به خاطر بسپارند.
۷. از اهمیت آدرس ایمیل غافل نشوید!
آدرس ایمیلی که از آن برای ارسال رزومه استفاده میکنید باید رسمی و متناسب باشد. به احتمال زیاد آدرس ایمیل هایی مانند Perspolisfan68@sport.com جدی گرفته نمیشوند! این در مورد آدرس ایمیلی که به عنوان راه تماس در رزومه خود اضافه کرده اید نیز صدق میکند.
۸. شانس مجدد.
با بررسی مجدد رزومه خود، مطمئن شوید عاری از هرگونه غلط املایی و نگارشی است و این کار را به عنوان شانس مجدد درنظر بگیرید، چرا که میتواند شما را در لیست دعوت شوندگان به مصاحبه قرار دهد.
۹. از نگاه دیگران.
گاهی پیش می آید با وجود بررسی های چندباره، چشم شما به غلط املایی و یا ایراد نگارشی عادت کرده باشد و در نتیجه خود را از شما پنهان کند. اینجاست که کمک یکی از دوستان و یا اعضای خانواده میتواند نقش بسزایی داشته باشد. از آنها بخواهید تا رزومه شما را بخوانند تا ایرادی نداشته باشد. با یک فنجان چای و یک برش کیک راه را برای همراهی آنها هموار کنید 😉.
۱۰. آخرین ایستگاه.
به ایستگاه آخر رسیده اید. یک نفس عمیق بکشید و یکبار دیگر رزومه خود را بخوانید. - بله، دوباره! – و اگر مطمئن هستید که همه چیز ۱۰۰٪ درست است، گزینه ارسال را فشار دهید.
علیرضا فروتن ( 1402/3/2 )
غلط املایی واقعا ناجوره! ممنون بابت توضیحات مختصر و مفیدتون.
دیدگاهتان را بنویسید