کدام فرمت تولید محتوا بهتر است؟
متنی، صوتی و یا ویدئویی؟
اخیرا تولید محتوا به یکی از مهمترین الزامات هر کسب و کاری بدل شده است. معمولا در اکثر کسب و کارها اگر این فرآیند برون سپاری نشده باشد، یک واحد اختصاصی به تولید محتوا (content provider) مشغول است.
اهمیت تولید محتوا در رسانههای اجتماعی و نقش کلیدی آن در افزایش مشتریان کسب و کارها بر کسی پوشیده نیست، با این حال خواندن این مقاله را از دست ندهید.
دسته بندی تولید محتوا براساس فرمت
به صورت کلی تولید محتوا براساس فرمت آن به چهار دسته تقسیم میشود:
۱- متنی مانند همین مقاله؛
۲- تصویری مانند عکس و عکاسی؛
۳- صوتی مانند پادکستها؛
۴- ویدئویی مانند فیلمهای تبلیغاتی.
کدام فرمت تولید محتوا بهتر است؟
یکی از سوالهای رایج در تولید محتوا این است که کدام فرمت تولید محتوا برای ما مناسبتر است؟ پاسخ به این سوال آسان نیست چراکه عوامل متعددی میتواند در یافتن پاسخی مناسب موثر باشد که در ادامه این مقاله از مدرسه برینوز به مهمترین آنها میپردازیم.
عامل اول: نوع کسب و کار شما
ممکن است شما کارخانه تولید ابزار و یراق کشاورزی داشته باشید، پس شناسایی مخاطب هدف شما که غالبا کشاورزان هستند کار سادهایست. در نتیجه شاید بهتر است به جای حضور پررنگ در شبکه های اجتماعی، فرمت و رویه تولید محتوای خود را به گونهای طراحی کنید تا برای کشاورزان مفید باشد . مثلا آنها در جریان محصولات جدید شما و کاربرد آن قرار بگیرند. مطالبی چون نکات کشاورزی نیز میتواند در تولید محتوای شما تنوع لازم را ایجاد کند. بنابراین نوع کسب و کار شما عامل تعیین کننده بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنید.
عامل دوم: همیشه تولید محتوا برای مخاطب هدف نیست!
ممکن است کسب و کار شما فروش کتاب داستان برای کودکان باشد. به نظرتان تولید محتوا برای مخاطب این کسب و کار که همین کودکان است تا چه حد هوشیارانه است؟!
موضوعی که اینجا باید مطرح کرد این است که خریداران محصول که در اینجا والدین کودک است مخاطب شماست نه خود کودک. تولید محتوای شما باید به نوعی مادران و پدران دارای فرزند را جذب کند، زیرا آنها مشتری بالقوه شما هستند که در نهایت این کالا را برای کودکان که مخاطب نهایی هستند تهیه میکنند.
عامل سوم: ارزیابی رقبا و رهبران بازار
در هر کسب و کاری که هستید، قطعا رقبایی دارید. یکی از استراتژیهای تولید محتوا و تعیین فرمت تولید محتوا ارزیابی رقبا است. اگر رقابت در کسب و کار شما در شبکههای اجتماعی و مثلا نمایش آنباکسینگ (رونمایی) محصولات است، بهتر است شما هم با تولید محتوای ویدئویی جذاب به صف رقابتکنندگان بروید و از این قافله عقب نمانید.
حرف مهم: آنالیز رهبر بازار یک استراتژی همیشه برنده است، چرا که رهبر بازار شما احتمالا بدون محدودیتهای مالی و چالشهای متداول در هر کسب و کار، بهترین راهحلهای ممکن برای تولید محتوا جذاب را استفاده میکند.
اما نگران نباشید جا برای شما هست چرا که معمولا سازمانهای بزرگ چالشهای زیادی پیش رو دارند. یک مورد آن شاید خلاقیت باشد و مورد بعدی این است که این سازمانها به سبب ساختار و دستورالعملهای خود، به اندازه کافی انعطاف پذیر نیستند و بزرگی این کسبوکار ممکن است تا اندازه ای لختی ایجاد کرده باشد. این فرصتی مناسب است برای کسب و کارهای پیشرو نظیر کسب و کار شما. پس به درستی رقبای خود را آنالیز کنید. اما تقلید را کنار بزنید، شهامت داشته باشید و تولید محتوای متفاوت و جذاب خود را در پیش بگیرید.
عامل چهارم: در کدام زمین بازی میکنید؟
نوع رسانهای که کسب و کار شما در آن فعالیت میکند اهمیت تعیین کنندهای در انتخاب نوع فرمت تولید محتوا دارد. برای مثال اگر در رسانههای اجتماعی نظیر اینستاگرام هستید، محتوای شما غالبا به صورت عکس یا ویدئو است. البته با قابلیت بارگزاری چند عکس در یک پست، محتواهای عکس-نوشته نیز کارآمد است.
به یاد داشته باشید شیوه انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی باید به صورت قطره چکانی باشد، زیرا صبر مخاطب بسیار اندک است و مطالب زیاد در یک پست و یا ویدیو از حوصله آنها خارج است. علاوه بر این دلیل مراجعه به این رسانه اجتماعی نوعی تفریح و استراحت است، پس زمان تولید و انتشار هر محتوایی این موارد را در نظر داشته و مقداری احتیاط کنید.
هرچند اگر کسب و کار شما وبسایت اختصاصی ندارد پیشنهاد میکنیم در قدم اول، حتما یک وبسایت هرچند ساده راهاندازی کنید تا از مزایای موتور جستجو نظیر گوگل بهرهمند شوید و به این صورت کیفیت ترافیک ورودی خود را بالا ببرید.
از طرفی فعالیت در رسانههای اجتماعی نظیر
فیسبوک
یا
توییتر
هم برای سئو یا بهینهسازی موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد. این موضوع برای
اینستاگرام
هم به تازگی مطرح شده است.
عامل پنجم: تولید محتوا با در نظرگیری امکانات و محدودیتها
تولید محتوا قطعا نیاز به یکسری امکانات و ابزارها دارد و نیاز است فردی که محتوا تولید میکند (content provider) از تخصص کافی برخوردار باشد, زیرا رقابت در بازار تولید محتوا افزایش یافته و صرف نظر از نوع فرمت تولید محتوا، محتوای شما باید جذاب و صدالبته حرفهای باشد. در غیر این صورت نه تنها مخاطب را جذب نخواهید کرد بلکه تاثیر معکوس دارد و مخاطبان از رسانههای شما دوری میکنند. بنابراین براساس امکانات و تواناییهایی که دارید روی تولید محتوا برنامهریزی کنید.
اغلب افراد در این قسمت دچار خطا نیز میشوند چراکه تصور میکنند برای تولید محتوای ویدئویی نیاز به نور، دوربینهای حرفهای و دیگر تجهیزات گران قیمت دارند یا برای تولید محتوای صوتی حتما باید یک استودیو عایق شده در اختیارشان باشد! در این باره این نکته قابل ذکر است که شما باید آموزشها و مهارتهایتان با خرید تجهیزات تناسب داشته باشد.
کسی که تاکنون تلاشی برای ساخت چندین ویدئوی ساده با موبایل انجام نداده است، احتمالا اگر امکانات بیشتری در اختیارش باشد نیز نمیتواند به درستی از آنها استفاده کند. پس یادتان باشد ایدهآلگرایی را فراموش کنید و دست به کار شوید. در قدم اول مهارتهای خود را ارتقا دهید و رفته رفته با تولید محتواهای متنوع، امکانات ضروری خود را شناسایی و برای خرید آنها در آینده برنامهریزی کنید.
حرف مهم: به یاد داشته باشید ایدهآلگرایی را فراموش کنید و دست به کار شوید. در قدم اول مهارتهای خود را ارتقا دهید و رفته رفته با تولید محتواهای متنوع، امکانات ضروری خود را شناسایی و برای خرید آنها در آینده برنامهریزی کنید.
جمع بندی و کلام آخر: در پایان باید گفت پس از بررسی تمام این عوامل، فرمت تولید محتوای خود را انتخاب کنید. نکته قابل ذکر این است که تولید محتوا را تنها با یک فرمت انجام ندهید، بلکه سعی کنید فرمت تولید محتوای خود را به صورت توزیع شده براساس نوع محتوا (معرفی محصول، پیشنهاد شگفت انگیز و...) انتخاب کنید. مثلا گاهی لازم شما برای اعلام یک هدیه یا پیشنهاد تخفیف به دنبالکنندههایتان در یک ویدئو جلوی دوربین حاضر شوید. این کار می تواند تاثیر بهسزایی در جلب اعتماد به کسب و کار شما باشد. همچنین باید دانست رویه رسانههای دیجیتال به سمت انتشار هرچه بیشتر ویدئو حرکت میکند. پس اگر میخواهید از این قافله عقب نمانید حتما روی محتوای ویدئویی حسابی ویژه باز کنید.
دیدگاهتان را بنویسید